Luku 3: Feilding ja MC 3-7.1.2013
Tongariron jälkeen edessä oli siirtyminen Feilding nimiseen
pikkukaupunkiin 3-6.1.2013 väliseksi ajaksi. Mitään ihmeellistä nähtävää
kyseisessä kaupungissa ei ollut. Kyseessä on 14 000 asukkaan pieni mutta
kaunis kaupunki joka on maatalousvaltaisen alueen keskuspaikkoja. Läheiseen
Palmerston Northin isompaan kaupunkiin ei kuitenkaan ole matkaa kuin 20km.
Feildingin suurimpana saavutuksena voidaan pitää Uuden-Seelannin kauneimman
kaupungin tittelin voittamista 14 kertaa. Tässä kaupungissa toiminta keskittyi
vähän enemmän suunnistuksen ympärille. Saapumispäivänä kävin muutaman kymmenen
kilsan päässä treenikartalla toteamassa puolet maastosta hakatuksi ja lopulla
puoliskolla kartta ei pitänyt paikkaansa tai kaatuneet puut hidastivat
etenemistä. Onneksi viereiselle beatchille pääsi treenin jälkeen vähän
nauttimaankin maisemista ja aurinkoisesta kelistä. Täällä osa hiekkarannoista
on näköjään yleisiä ajoteitä nopeusrajoituksella 30 km/h, joten pitihän sinne
ihan aaltojen tuntumaan ajaa auto parkkiin.
4.1. oli ensimmäisen Oceania Carnivalin vuoro. Maasto oli
aika nautinnollista, tasaista ja nopeaa, joten siellä oli hyvä tehdä
reipasvauhtisempi treeni. Illalla rastiviikon avajaisissa esitykset vaihtelivat
maorinkielisestä puheesta, lampaiden keritsemiseen ja lentonäytökseen.
5.1. rastiviikolla oli toinen kisa, mutta itse kävin
mc-mallimaastossa ihmettelemässä uutta maastotyyppiä. Maasto ja ratamestarin
maininta siitä että kaikki tulevat itse kisassa tekemään virheitä kertoi jo
aika paljon siitä mitä tuleman pitää. Ajelua tuli aika paljon, ei ehkä
kilometreissä (200km), mutta ajallisesti sitäkin enemmän. Molemmille suunnistuspaikoille
ajeltiin nimittäin sellaisia polkuja pitkin että Suomessa niitä ei enää
kutsuttaisi teiksi. Perille päästiin – ja takaisinkin.
6.1. piti herätä jo aikaisemmin sikeästä unesta. Aamulenkin
ja aamupalan jälkeen 80km ajelua lähtökaranteeniin ja kisavalmistelut.
Taktiikkanani oli välttää isoja virheitä ja ottaa varman päälle koska maasto ei
tuntunut olevan vielä ihan hallussa. Taktiikka toimikin suht hyvin rastille 13
asti, mutta seuraavalla välillä juutuin käytännössä täysin puskaan ja menetin 2
minuuttia. Tuona aikana en ottanut kuin korkeintaan muutaman juoksuaskeleen.
Kisan jälkeen kävin juoksemassa välin uudestaan ja oikealtahan se olisi pitänyt
mennä. Kisassa välin taktiikkana oli etsiä alkuun maasto edellä hyvin juostavia
kohtia, mutta ajauduin sen takia liikaa vasemmalle. Olisi pitänyt kiertää tämän
jälkeenkin valkoisten kautta oikealta, mutta en tajunnut vihreän viivoituksen
olevan niin huonoa. Sanomattakin on selvää että tällainen virhe on tarpeeton ja
treeni tai pari vastaavassa maastotyypissä olisi voinut ehkäistä sen. Nyt
siihen ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta. Sen sijaan rasteille 16 ja 17
tekemäni virheet olisi pitänyt nytkin välttää, mutta 14 välin painoi ilmeisesti
sen verran takaraivossa ettei suunnistus ollut riittävän terävää. 16 rastinotto
perustui liikaa mustaan äksään, mutta jo verryttelykartassa olleen yhdeksi
laudaksi osoittautuneen mustan äksän perusteella taktiikka olisi pitänyt valita
toisin. Lisäksi rasti oli sen verran piilossa että pääsin livahtamaan 5m sen
oikealta puolelta ohi. Sijoitukseksi muodostui 39, mikä ei tietenkään tyydytä.
Tuossa maastossa huonollakin kunnolla olisi voinut saalistaa hyvän sijoituksen
koska homma ratkaistiin suunnistamalla. Päällimmäiseksi jäi kuitenkin
revanssihenki maastoa kohtaan, sillä uskoisin toisella yrittämällä hallitsevani
maastotyypin paremmin. Lisää samanlaisia haasteita ei kuitenkaan ole täällä
tällä erää luvassa. Vaikka alussakin tuli virheitä ja isoja aikatappiota
väleillä, niin juoksemalla lopun samalla melko lailla safety-taktiikalla
sijoitus olisi voinut olla 20. Käytännössä tuo yksi väärä reitinvalinta hajotti
oman pakkani lopullisesti.
Kisan jälkeen matka jatkui pääkaupunki Wellingtoniin ja
katse kääntyi seuraan päivän sprinttikarsintaa. Ennen kisaa ehdin vielä
aamupäivällä käväisemään lyhyellä verkkalenkillä kasvitieteellisessä
puutarhassa, tällä kertaa kuitenkin sprinttikartan kanssa. Ylös mäellä ajelin
cablecarilla joten ensimmäinen kaupungin nähtävyyksistä tuli jo bongattua siinä
samalla. Sprintistä käteen jäi sija 42. kun seuraavan päivän finaalin pääsi 40
juoksijaa. 4 sekuntia nopeampi aika olisi vaadittu, mutta tänään sitä ei
irronnut. Lopussa pari pientä reitinvalintavirhettä tietysti harmittaa, mutta
kokonaisuutena olen tyytyväinen suoritukseen. Fyysinen vire on kuitenkin tällä
hetkellä sellainen, että käytössä on oikeastaan vain yksi vaihde ja se on sama
riippumatta siitä juostaanko sprinttiä vai pitkää. Suorituksella oltaisiin
kuitenkin mitä todennäköisimmin sijoituttu suomessa missä tahansa sprintissä
kymmenen joukkoon. En ole pettynyt suoritukseen, mutta eniten harmittaa se että
tämän tason kisoja ei pääse liian usein juoksemaan ja huominen mahdollisuus jäi
nyt saavuttamatta. Lisäksi voi olla niin, että viimeinen NZ:n viimeinen MC-kisa ei tarjoa minulle menestymisen mahdollisuuksia (fyysinen ja paljon nousua), joten MC-pisteet tältä kiertueelta eivät tule olemaan huimat. Saatan jopa tällä menolla pystyä haastamaan Muukkosen maailmancupin viimeisen sijan tavoittelussa kaudella 2013. hymiö.
Nyt lienee olemaan aika lähteä etsimään ravintolaa
illallista varten. Tarjontaa täällä kyllä riittää laidasta laitaan. Tähän
mennessä on syöty: intialaista, laosilaista, pizzaa, kiinalaista,
fish&chips, erilaisia salaatteja, vietnamilaista, japanilaista,
malesialaista, thaimaalaista, hongkongilaista, erilaisia mereneläviä, pihviä
sekä tietysti lammasta jota täällä on paljon tarjolla. Aika monet ruuat ovat
friteerattuja. Maorikulttuurissa lihavuus on ollut menestyksen symboli, joten
ainakin heille pulskan pysyminen pitäisi tällä tarjonnalla olevan helppoa.
Onnea kisaan:)
VastaaPoista