Etelän lerille lähtiessä henkilökohtainen viikon
juoksurajoite oli asetettu 100 kilometriin. Se täyttyi tällä viikolla jo
torstaina, joten eilen piti jättää juoksut väliin ja nostella painoja. Oikeasti
olin suunnitellut eiliselle kevyemmän päivän ja sellainen siitä tulikin (mitä
nyt 600km autossa). Mutta tänään lauantaina ja huomenna sunnuntaina
juoksukilometreiltä ei voi välttyä. Mitään muuta kuin lihasväsyä ei tunnu
jaloissa, joten 50 % tavoitteen ylitys sallittakoon. Samalla otan ensi viikon
uudeksi tavoitteeksi juosta vähemmän kuin mitä tälle viikolle tulee. Sitten onkin
edessä paluu kotiin jossa lepääminen ja korvaava harjoittelu on helpompaa.
Viikko sitten lauantaina juostiin Portugal O-meetingin
ensimmäinen kisa - 17,2km. Matkustuksen ja viiden tunnin unien päälle pisin
juoksuni sitten syyskuun SM-pitkän. Samoin ensimmäinen metsäsuunnistus sitten
lokakuun 25-mannan. Ja tietysti kauden ensimmäinen kisa, ensimmäinen kisa
uudessa TuMen paidassa. Illalla vielä yösprintti verkkoineen ja päivän saldoksi
kirjautui 30km. Ei varsinaisesti kevyin mahdollinen alku reilun parin viikon
leirille ja ylipäätään maastossa juoksuun. Sunnuntain 8,1km keskarilla
suunnistus sujui jo aika hyvin ja uskalsin lähteä liikkeelle ihan kisamielellä.
Tuloksena sija 15 ja reilu pari minsaa kärkeen. Maanantain WRE:n 17,9km
osoittautui vielä turhan pitkäksi maastojuoksuun tottumattomille jaloille, ja
virhettäkin tuli ihan liikaa. Tiistaina vielä pintakaasulla 13,7km kisa &
iltatreeni ja neljään päivään saatiin suunnistuskilsoja 70 (linnuntietä).
Päälle pari päivää omia treenejä ja perjantaina siirtyminen Espanjan puolelle
Punta Umbriaan jossa siis seuraava reilu viikko kuluu TuMen leirillä. Loppuun
vielä Andalucia o-meeting ja siihen yölento kotiin (vai ylikuntoon / monttuun,
toim.huom.)
POM day 3. 8,1km
Suunnistustauon aikana minusta on tullut näköjään
keskimatkan mies. Jos tarkastellaan virhemäärää s/km, niin keskimatkan kisassa
ja vastaavan pituisissa treeneissä virhesaldo on jäänyt vähäisimmäksi.
Yösprintissä tuli hosuttua liikaa ja pitkillä matkoilla ajanhukkaan aiheuttivat
tiheiköt - en joko osannut kiertää riittävästi tai sitten juutuin puskiin
kiinni. Aikaisemmin tilanne on ollut päinvastainen; keskimatkalla virhettä per
kilometri on kertynyt eniten. Nopeasti voisi analysoida, että nyt
keskittymiskyky on parempi ja suunnistusnälkää riittää. Ehkä kuitenkin parempi
kerätä lisää havaintomateriaalia ennen kuin teen pidemmälle meneviä
johtopäätöksiä. Suomen maastoissa saatetaan keskimatkoilla tarvia muutakin kuin
hyvä lähtösuunta. Aika nopeasti pääsin kaikessa takemisessä takaisin lähelle
perustasoa. Näiltä pohjilta on hyvä lähteä kehittämään fysiikan lisäksi myös tekniikkaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua